Pelotonstocht

De Pelotonstocht wordt begeleid door zo’n 45 motoren (MBT’ers) en 5 motorrijders van de politie welke de wegen voor u verkeersvrij maken.  40 Road Captains stappen op de fiets om het peloton bij elkaar te houden. Daarnaast heeft de Pelotonstocht zijn eigen volgkaravaan! Na de voorrijwagen en de honderden fietsers volgt een stoet auto’s. Allen met een eigen functie. Zo rijden er gastenwagens mee, medische teams en helpt Fietsservice Totaal onderweg met reparaties zoals lekke banden. Ook is er voor de pechvogels onder ons die dag een bezemwagen, waarin u door welk ongemak dan ook, toch de finish kunt halen. Lees meer...

Het officiële startschot van de pelotonstocht wordt op zaterdag 30 juni 2018 gelost (de tijd volgt). De gemiddelde snelheid is 28 km/uur. Alle 40 Road Captains en het merendeel van de motoren rijden de laatste 5km voorzichtig naar voren om als blijk van dank voor hun grote bijdrage als eerste te finishen. Wij hopen u te mogen ontvangen voor deze mooie tocht. Een ervaring die je niet mag missen.

Globale route informatie

Hieronder vindt u de globale route informatie van 2017. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan nieuwe routes voor 2018. Wanneer daar meer over bekend is publiceren wij deze informatie hier.

De warme contacten met Rotterdam Topsport en burgemeester Aboutaleb, zorgen weer voor een groots onthaal door de grootste Havenstad van de wereld. Onze vaste deelnemers weten inmiddels dat wij via het centrum van Rotterdam vertrekken. Vanaf Topsport Centrum slaan wij direct linksaf richting de Erasmusbrug, waar we worden verwelkomd door de blusboten, door naar de Blaak. Met de Markthal aan de linkerhand, draaien we vlak voor de kubuswoningen de Willemsbrug op. Lees meer...

Omgeving

Via Rotterdam Zuid verlaten wij de stad om vervolgens via Barendrecht richting de Heinenoordtunnel te fietsen. Vanaf het moment van binnenkomst bij  de Hoekse Waard is direct het weidse uitzicht zichtbaar. Door de mooie polders gaan we richting Strijen en daarna via lange brede  eeuwenoude polderdijken door naar Numansdorp. Om koers te zetten richting Noord Brabant zal de wielerkaravaan  twee hoogstandjes van Hollandse bruggenbouw moeten passeren. Eerst de passage van de Haringvlietbrug met  een schitterend uitzicht over het Haringvliet en het Hollands Diep en vervolgens  de Volkeraksluizen. De sluizen zijn de grootste binnenvaartsluizen van Europa en op basis van passerend tonnage (ruim over de 240 miljoen ton) de grootste binnenvaartsluizen ter wereld.

Langs Willemstad, een vestingstad met een zevenpuntige vorm, rijden we het open Brabantse landschap binnen.  Via Fijnaart, geboorteplaats van oud wielrenner Wim van Est en de huidige woonplaats van o.a.  Frans Bauer en O’G3NE rijden we richting Oudenbosch. Ver voordat we Oudenbosch bereiken is de grootste bezienswaardigheid van deze plaats al zichtbaar, de Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara. Deze kerk is tussen 1865 en 1892 gebouwd en de koepel van de basiliek is een (verkleinde) kopie van de koepel van de Sint-Pietersbasiliek in Rome. Na Oudenbosch verandert het landschap van uitgestrekt landbouwpolders in bossen, heidevelden en drassige weilanden. Ook het toeristische karakter van Noord Brabant wordt hier meer zichtbaar door vele campings en bungalowparken. Via de noordzijde rijden we St. Willebrord binnen, onderdeel van de gemeente Rucphen, dé wielerstad van Nederland.  Op het terrein van Gowa Sportswear, waar we enthousiast worden ontvangen door onze ambassadeur Rini Wagtmans,  pauzeren we 30 minuten om naast een sanitaire stop ook de inwendige mens van energie te voorzien voor het 2e deel van de Tour de Rotterdam.

Vanaf Brabant richting Rotterdam

Bij Bosschenhoofd is het mogelijk dat (kleine) vliegtuigen over de hoofden van de deelnemers vliegen als deze vliegtuigen vertrekken van of landen op Breda International Airport (vroeger bekend als vliegveld Seppe). Bij goed weer zal ook dit jaar weer vanaf dit vliegveld een vliegtuig opstijgen om luchtfoto’s van de wielerkaravaan te maken. Via Oudenbosch en Oud Gastel zet de wielerkaravaan koers richting Stampersgat en Dinteloord met vele historische gebouwen. Na passage van de haven van Dinteloord, krijgen de deelnemers hopelijk de zuidwestenwind in de rug als we weer richting de Hoeksche Waard fietsen.Via Klaaswaal, Westmaas en Mijnsheerenland wordt opnieuw de Heinenoordtunnel getrotseerd. Met een stijgingspercentage van 8% is dit de laatste uitdaging tijdens de tocht. 

In Barendrecht fietsen we langs The Greenery, één van de van de grootste internationaal opererende groente-, fruit- en paddenstoelen afzetorganisaties in Europa. Het terrein van The Greenery was in 2010 de start-/finishlocatie van de 1e editie van de Tour de Rotterdam.

Finish in zicht

De deelnemers kunnen voetbalstadion De Kuip al bijna zien liggen als de laatste kilometers onder de wielen doorgaan. Na hopelijk een voorspoedige toertocht met goed fietsweer rijden de deelnemers onder de klanken van opzwepende muziek de finishstraat voor Topsport Centrum Rotterdam in.

De missie is voltooid, tijd voor een hapje, drankje en/of een gratis massage.

Binnenkort meer informatie over de route en een plattegrond.

 
  • Afstand: 150 km
  • Gemiddelde snelheid: 28km/uur
  • Pauzeplaats: Ja, 30 minuten
  • Plaspauze: 2 keer
  • T-shirt: nee
  • Bidon: ja
  • EHBO: ja
  • Fietsreparatie / ondersteuning: ja
  • Starten: volgt
  • Verwachte terugkomst: volgt
  • Start-/Finishlocatie: Topsportcentrum Rotterdam
  • Prijs: volgt
  • Daginschrijven: mogelijk vanaf 7.00 uur. Vol = Vol. Korting voor voorinschrijven vervalt.